Marketing Tips: Klant, Lijntjes, Denken God te zijn

Deze keer eens wat anders in het blog dan dat je gewend bent op STAP uit de MATRIX. In plaats van te babbelen over Waarheid, Wakker Worden, en observaties van de ‘werkelijkheid’. Het is eens een keer tijd voor een nuchter artikel, vol met praktische tips rondom de marketing van jouw product of dienst. Want, hoewel eerlijkheid het langst duurt, is het niet eerlijkheid wat het beste verkoopt. Wanneer je dus hecht aan eerlijkheid, en je wilt graag zo snel mogelijk een florerende brand in de markt zetten, kan dat eventueel tot interne conflicten leiden. 

De Melkkoe

Allereerst is het belangrijk om aan eerlijkheid (en in mijn ogen oprechtheid) niet zo zwaar te tillen. Wanneer je mensen zou gaan zien als mensen, die eerlijk en fair benaderd dienen te worden, en die je niet zou moeten tillen (om de woordgrap maar te maken) sta je 1-0 achter. Nee, voor jou (in de rol van marketeer) geldt dat het melkkoeien zijn, bronnen van inkomsten, human resources, of welk label je ook maar kunt bedenken om afstand te nemen van je eigen aard als mens. Zo wordt het gemakkelijker om mensen van alles aan te smeren, zonder dat je dan nog in de knoop zou kunnen komen met je eigen geweten.

 

Grootheidswaanzin en Liegen

Ook het ‘dingen op de mouw spelden’, en dat brengen als waarheid, liegen dus in normaal Nederlands. wordt dan een stuk gemakkelijker. Dat liegen (het vertellen van een witte leugen, of de waarheid een beetje verdraaien natuurlijk, niet écht liegen) is één van de uitgangspunten van het marketing-gebeuren. Waarbij ik mij baseer op een klein onderzoekje naar wat daar her en der over wordt gezegd. De conclusie is in (een hoog aantal van de bekeken gevallen), Liegen is een pre, sterker mensen willen dolgraag voorgelogen worden.

“…in het dagelijks leven liegen we allemaal in meer of mindere mate. Dat is geen nieuws, maar gewoon een wetenschappelijk gegeven. Sterker nog, het is maar goed ook. Zuivere eerlijkheid zou ons sociale leven doen piepen en kraken. We willen dus – tot op zekere hoogte – ook graag voorgelogen worden.” – ‘Ook marketeers liegen dat ze barsten (en dat is maar goed ook)’, marketingfacts.nl

Naast de gave om je niet al te veel te bekommeren om eerlijkheid, blijk je als marketeer ook nog eens te kunnen beschikken over de gave ‘te weten wat het goede, of slechte voor een ander is’. Verder hoef je er op die basis dan ook geen schroom voor te hebben anderen te willen manipuleren en controleren.

Waarbij in het geval van ‘het goede of slechte voor een ander weten’, uiteraard geldt dat, wanneer je het goed speelt, jij eerst met liegen, bedriegen, en verdraaien van de werkelijkheid hebt bepaald (de zaadjes hebt geplant m.b.t.) wat ‘het goede’ en ‘het slechte’ is.

Je moet dus wel een groot geloof in de eigen superioriteit, eigen belangen, en iets van waarheid / wijsheid in pacht hebben, hebben. Je zult dienen te leren denken, een beetje God te zijn.

“We moeten klanten leren vissen in onze vijver en ze niet één vis geven.” – Anoniem via een Marketing forum

Aan het lijntje houden

Aan het oplossen van een probleem heb je niks. Je hebt een nogal kortstondig verdienmodel, en naast eventueel krediet voor het helpen, houd je er (als bedrijf en zodoende als persoon) bar weinig aan over. Het beste is het om een probleem te bedenken waarvoor eigenlijk geen oplossing is, en dan deze niet bestaande oplossing aanbieden. Op die manier zorg je er voor dat de melkkoe telkens terug blijft komen en er geld jouw kant uit blijft rollen. Hierbij is een expliciete waarschuwing echter wel op zijn plek: Houd de wetenschap dat er geen oplossing is voor jezelf. Je wilt niet dat mensen hierover zelf gaan nadenken. Zorg dus dat JIJ de autoriteit blijft op jouw gebied.

Mocht bovenstaande je aanspreken, zou je eens kunnen rondkijken in de wereld van verzekeringen, farmacie, of – en misschien is dat momenteel wel de gouden markt – de wereld van de spiritualiteit, bewustwording, bewust leven, of whatever.

Bij de verzekering vertel je over je hoge dekkingsgraad, het gemak waarmee eventuele schade afgehandeld wordt, om vervolgens over te gaan op ‘de afpoeier methode’, wanneer mensen daadwerkelijk een beroep doen op een schadevergoeding. Uiteraard moet het niet te veel opvallen – maar daar zijn marketingtrucs voor – dat het vooral gaat om binnenhalen, en niet om daadwerkelijk uitkeren. Dat laatste walgelijke gebruik gaat uiteraard direct te koste van de winst!  

In de farmacie is het een kwestie van mensen overtuigen van een kwaal of ongemak, en daarvoor dan een vorm van symptoombestrijding bedenken in de vorm van en drankje, pil of poeder. NB: Zorg er voor dat er niet iets wordt gemaakt wat ook afdoende werkt. Met andere woorden, zorg dat dingen beter worden, maar niet dat ze verdwijnen. Met het verdwijnen van de kwaal, verdwijnt ook de verkoop van de medicijnen, en daarmee de inkomsten, en dus winst. 

Je klant, altijd mis, altijd te laat? Dan ben jij de spekkoper! Run melkkoe, run…..

Spiritualiteit, Bewustwording

Deze ‘branche’ krijgt, vanwege de haast ongekende mogelijkheden ermee, een eigen kopje in dit artikel. Want als er fundamenteel niets te weten valt. Als er fundamenteel van alles te geloven valt. Als het bekend is dat mensen (mede aangewakkerd door de ‘altijd vrolijk waan’, zoals via de media (marketing) wordt voorgeschoteld) liever plezier dan pijn, en liever blijheid dan verdriet ervaren. En, als mensen liever geloven in de illusie van controle (over het leven), dan te erkennen dat er in werkelijkheid helemaal niet van zo veel (if any) controle sprake is, biedt dat tal van mogelijkheden om de melkkoe vrijwel oneindig aan het lijntje te houden. En er dus op die manier optimaal (financieel) van te profiteren.

Binnen de wereld van de spiritualiteit is het vooral dát, het geloof in de illusie van controle, het geloof in de illusie van maakbaarheid, en het geloof in de illusie van enige (op zichzelf staande) significantie, die als warme broodjes over de toonbank gaan. Waarbij jij (jouw business) uiteraard de rol van stroman speelt, door als een brug tussen ‘de werkelijkheid’ en ‘de door de ander verzonnen werkelijkheid’ te fungeren. Uiteraard kun je dat voor het gewenste effect natuurlijk opleuken met engelen, trance, tantra, waarzeggerij, toekomstvoorspelling, runen, tarot, astrologie, of misschien ben je wel creatief genoeg om zelf wat te verzinnen.

Gouden formule

Naast allerlei vormen van therapie is het hele ‘een beter leven door spiritualiteit’ een gouden formule. Je houdt te allen tijde zelf de controle en je kunt de dingen meestal een bepaalde richting in manipuleren, waardoor winstmaximalisatie en afhankelijkheid bij de melkkoe creëren, een makkie wordt.

De voordelen zijn namelijk dat als ‘jouw methode’ niet ‘werkt’ (wat het gelukkigerwijs niet zal doen) is dat de schuld van de klant, welke meer sessies moet volgen, meer hulp nodig heeft, enzovoorts. (Ka-Ching!) Het andere voordeel is dat er altijd geschuild kan worden achter ‘de onwetendheid’ van de klant, waardoor jij te allen tijde de expert rol kunt blijven spelen, en de geloofwaardigheid van die rol, juist op die manier (de klant is nog niet rijp) nog eens te consolideren. (Ka-chi-chi-ching!!!)

Gebakken lucht, pak je deel!

Mocht het spirituele je niet aanspreken, kun je je altijd nog op de markt van de apps en software begeven, waar dezelfde soort principes gelden. (Het dekt alleen niet de lading van deze website.) Handig om te weten is; Het verkopen van gebakken lucht, hoop, bullshit en andere nutteloosheid is nog nooit zo simpel geweest, dus waar wacht je nog op?

Keep a secret

Uiteraard werkt dit hele gebeuren alleen maar op het moment dat de melkkoeien, euhm klanten, niet in de gaten hebben dat ze opgelicht worden. Verder helpt het enorm, en wat dat betreft hebben we het goed voor elkaar, als de elkaar controleren, manipuleren, beliegen, en dingen anders voorstellen, zowel sociaal als maatschappelijk een (soort van) norm zijn. Op het moment dat de melkkoe zelf gaat nadenken, dingen zelf gaat doen in plaats van op ‘autoriteiten’ te leunen, en bijvoorbeeld aangereikte informatie gaat beoordelen en niet klakkeloos overnemen, gaat dit hele spel natuurlijk stagneren. Dus ‘You will have to keep a secret!’. Als insiders uit de school gaan klappen, is de lol er wel een klein beetje vanaf.

“We hebben dat rare idee van ‘all is fair in business and war’. Hou daar toch eens mee op! Dat is de grootst mogelijke onzin. Reclame is in essentie liegen en het is de drijvende kracht achter een cyclus van hebzucht. Je bent echt bezig met onzin; je verkoopt gebakken lucht en helpt bedrijven die al heel veel geld verdienen nog meer geld te verdienen.” – ‘Reclame is liegen’, HP de Tijd

Wanneer mensen zo over deze business gaan praten, dan is dat natuurlijk lelijk, en ontzettend kwalijk aan het adres van de mensen die met deze business hun centen verdienen. Zonder list en bedrog, komt het bestaan van de firma list en bedrog natuurlijk al snel onder druk te staan. Stelletje verraders!

Plaatje: Vastgelopen, gevangen in de 'Werkelijkheid'

 

Ten slotte

Tot zover de gouden tips met betrekking tot het marketen van jouw product, dienst of methode.

Laat je niet uit het veld slaan door het feit dat bij sommige opleidingen meer dan 65% van de mensen die de opleiding starten, er vroegtijdig mee stoppen vanuit gewetenswroeging.

Fuck People, it’s all about the Money!!

Logo STAP uit de MATRIX

* Mocht je STAP uit de MATRIX willen ondersteunen kan dit het best door middel van een donatie, waarmee de kosten en een stukje tijd gecompenseerd kan worden. Kijk voor meer informatie op de pagina doneren, elders op deze website. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *